Virtual School Meanderings

July 22, 2010

Article Notice – The Effectiveness Of Web-Delivered Learning With Aboriginal Students: Findings From A Study In Coastal Labrador

I saw notice of this article come through my Bloglines last night.

The effectiveness of web-delivered learning with aboriginal students: Findings from a study in coastal Labrador
David Philpott, Dennis Sharpe, Rose Neville

Abstract: This paper outlines the findings of a study that explores perspectives of e-learning for aboriginal students in five coastal communities in Labrador, Canada. The rural nature of many communities in the province of Newfoundland and Labrador, coupled with a dramatically declining enrollment, has resulted in expanding use of e-learning as a means to provide quality high school curriculum. Recently, a Community University Research Alliance partnered with stakeholders to explore the success of e-learning in the province. Through one of the projects of this alliance, the authors examined the success of this mode of delivery for aboriginal students from the perspective of the students themselves, as well as the perspective of parents and educators. Additionally, student performance was examined in comparison to provincial peers. A wealth of data emerged which affords insights into factors that support and hinder e-learning in coastal areas and also informs educators about the diverse learning characteristics and needs of aboriginal students. As Canadian educators are increasingly challenged to address achievement issues that continue to characterize aboriginal populations, this study offers important data on the viability of e-learning as a mode of curriculum delivery.

Résumé : Cet article présente les résultats d’une étude qui explore les perspectives de l’apprentissage en ligne pour les élèves autochtones dans cinq collectivités côtières du Labrador, Canada. Le caractère rural d’un grand nombre de collectivités de la province de Terre-Neuve-et-Labrador, jumelé à une baisse spectaculaire de la scolarisation, a mené à une utilisation accrue de l’apprentissage en ligne comme solution permettant d’assurer un curriculum de qualité au secondaire. Récemment, une alliance de recherche université-communauté a travaillé de pair avec les intervenants afin d’étudier les résultats de l’apprentissage en ligne dans la province. Grâce à l’un des projets de cette alliance, les auteurs ont examiné le succès de ce mode de prestation auprès d’élèves autochtones du point de vue des élèves eux-mêmes, ainsi que du point de vue de leurs parents et de leurs éducateurs. En outre, le rendement des élèves a été comparé à celui de leurs pairs au niveau de la province. Une foule de données en sont ressorties, ce qui permet de mieux comprendre les facteurs qui favorisent et qui entravent l’apprentissage en ligne dans les zones côtières; ces données informent également les éducateurs sur la diversité des caractéristiques et des besoins d’apprentissage des élèves autochtones. Les éducateurs canadiens sont de plus en plus mis au défi de trouver un moyen de surmonter les problèmes de réussite scolaire qui continuent de caractériser les populations autochtones, et cette étude leur fournit des données importantes sur la viabilité de l’apprentissage en ligne comme mode de prestation du curriculum.

Full Text: HTML

Without having read the article yet, I suspect this is the result of the work being done by the Killick Centre at Memorial University of Newfoundland on their “Participation of high school students in the isolated aboriginal communities of coastal Labrador in web-delivered learning” project.

1 Comment »

  1. […] Article Notice – The Effectiveness Of Web-Delivered Learning With Aboriginal Students: Findings Fr… […]

    Pingback by Aboriginal Focused Programs in Canada « Virtual School Meanderings — January 18, 2011 @ 9:07 am | Reply


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Blog at WordPress.com.

%d bloggers like this: