Virtual School Meanderings

April 9, 2012

eLearning Africa 2012 News Service – 5th edition

From Thursday’s inbox…

eLearning Africa 2012 News Service – 5th edition
News & information on the eLearning Africa conference, the premier annual event for developing eLearning capacities in Africa.

Nouvelles et informations sur la conférence eLearning Africa, l’événement de réseautage majeur pour le développement des capacités eLearning en Afrique.

eLearning Africa 2012
May 23 – 25, 2012 in Cotonou, Benin
www.elearning-africa.com

No. 5, April 5, 2012

Content
1.   eLearning Africa’s programme highlights published
2.   The China-Africa partnership: effective for education?
3.   A new lifeline for Zambia’s favourite radio show
4.   Funmi Iyanda to deliver keynote speech at eLearning Africa
5.   Dreams without borders: A sustainable model for social change
6.   The virtual workshop to give peace a chance
7.   Backing the brightest and the best
8.   ICTs inspire innovation in eLearning Africa Photo Competition
1. eLearning Africa’s programme highlights published
It’s almost time for eLearning Africa 2012! The Continent’s largest conference on ICT for development, education and training will take place in Cotonou, Benin from May 23rd to 25th. Over 380 proposals from 70 different countries were received during the call for papers. The Continent’s top-level policy makers and practitioners from government, education and business will gather at eLearning Africa to present the latest in research, innovation and good practice, sharing important developments in ICT-supported education and training from across Africa and the world. For a first look at what this year’s programme has in store and for regular updates, please visit our website.

Publication des temps forts du programme d’eLearning Africa

eLearning Africa 2012 approche à grands pas ! La plus importante conférence du continent africain consacrée aux TIC appliquées au développement, à l’enseignement et à la formation se tiendra à Cotonou, au Bénin, du 23 au 25 mai prochains. Plus de 380 propositions nous sont parvenues de 70 pays différents au cours de l’appel à contributions. eLearning Africa réunira les principaux décideurs et spécialistes du continent dans les secteurs de l’éducation, des affaires et des pouvoirs publics, afin de présenter les avancées les plus récentes en termes de recherche, d’innovation et de bonnes pratiques, et de partager les évolutions majeures que connaissent l’enseignement et la formation soutenus par les TIC en Afrique et dans le monde. Pour obtenir un aperçu du programme de cette année et être tenu régulièrement informé, consultez notre site web.

2. The China-Africa partnership: effective for education?
In this special report, independent writer Stephen Haggard stimulates debate by taking a critical look at China’s actions in African schools and mobile telecoms. Haggard argues that, up to now, China’s presence in Africa has had disappointing impacts on learning. However, there are signs that China’s government and companies are planning to branch out from the “hard” technology of infrastructure to “soft” businesses such as education and training. This, Haggard argues, could have huge implications for education in Africa.

The views expressed in the article do not necessarily reflect those of eLearning Africa or its associated organisations. Join the debate and share your views! More

3. A new lifeline for Zambia’s favourite radio show
Interactive radio instruction is a popular way to reach those with no access to formal schooling, and thus in the Petauke District of Eastern Zambia, the recent introduction of two new radio models has boosted the popularity of the educational radio programme Learning At Taonga Market (LATM). Launched in 2000, the project was originally aimed at orphans in the AIDS-ravaged countryside; however, over the years, thousands of radio units have been donated by local and international benefactors, thus enabling the project to go national. With two new radio models now in use, LATM has started a new chapter. More

Un nouveau chapitre s’écrit pour une célèbre émission de radio en Zambie

L’enseignement interactif par radio constitue un moyen populaire d’atteindre ceux qui n’ont pas accès à un enseignement scolaire classique. Ainsi, dans le district de Petauke, dans l’est de la Zambie, le lancement récent de deux nouveaux modèles de postes radio a renforcé la popularité de l’émission radiophonique Learning At Taonga Market (LATM). Créé en 2000, ce projet éducatif était destiné à l’origine aux orphelins de campagnes ravagées par le sida. Mais, au fil du temps, des milliers d’appareils radio ont été offerts par des bienfaiteurs locaux et internationaux, permettant ainsi au projet d’atteindre une dimension nationale. Avec le lancement de deux nouveaux modèles de radio, LATM entame aujourd’hui un nouveau chapitre. Suite

4. Funmi Iyanda to deliver keynote speech at eLearning Africa
Lagos-based broadcast journalist Funmi Iyanda is a busy woman. In between scaling Mount Kilimanjaro as part of the campaign ‘Africa UNiTE To End Violence Against Women and Girls’ and jetting off to Harvard University to squeeze in a course on ‘Global Leadership and Public Policy for the 21st Century’, she still has to tend to her day job as CEO of Ignite Media alongside managing her charity Change-A-Life, which matches gifted-but-disadvantaged people with potential benefactors. Iyanda has hosted several TV talk shows including the critically acclaimed New Dawn with Funmi which commands a wide following. Yet, when asked to pick which of these roles she most identifies with, she responds, “My primary state is being consciously human.” More

Funmi Iyanda prononcera une allocution principale à eLearning Africa

La journaliste de radiotélévision Funmi Iyanda, basée à Lagos, Nigeria, est une femme occupée. Entre son ascension du Kilimandjaro dans le cadre de la campagne « Africa UNiTE To End Violence Against Women and Girls » et son envol pour l’université d’Harvard afin d’y donner un cours sur le thème « Leadership mondial et politiques publiques pour le XXIe siècle », elle doit également jouer son rôle de Présidente d’Ignite Media – en plus de gérer son association caritative Change-A-Life, qui met en lien des personnes défavorisées mais talentueuses avec des donateurs potentiels. Funmi a présenté plusieurs talk-shows télévisés, notamment New Dawn with Funmi (« Nouveau lever de soleil avec Funmi »), programme acclamé par la critique et très suivi. Pourtant, lorsqu’on lui demande auquel de ces rôles elle s’identifie le plus, elle répond « Mon intention première est d’être consciemment humaine. » Suite

5. Dreams without borders: A sustainable model for social change
The shock of being forced to drink human blood and watch his teenage sister be raped and butchered to death during Sierra Leone’s brutal civil war caused a young Sahr Yillia to lose his eyesight. Such was the extent of the trauma. Yet now, despite his blindness, he heads the Child Rescue Mission, a Sierra Leonean not-for-profit organisation that rescues street children (many of whom were child soldiers) and reunites families separated by the cruelties of war. How he came to be a beacon for others is part and parcel of the story of Kanthari, a dream factory with a difference. More

Rêves sans frontières: Un modèle durable de changement social

Pour le jeune Sahr Yillia, ce fut un terrible choc que d’avoir été contraint de boire du sang humain et de voir sa petite sœur violée et abattue sous ses yeux pendant la terrible guerre civile qui a ébranlé la Sierra Leone. Le traumatisme a été tel qu’il en a perdu la vue. Aujourd’hui, malgré sa cécité, il est à la tête de Child Rescue Mission, un organisme à but non lucratif sierra-léonais qui secourt les enfants des rues (parmi lesquels un bon nombre d’enfants soldats) et réunit les familles séparées par les atrocités de la guerre. L’histoire de celui qui fait aujourd’hui figure de repère est indissociable de celle de Kanthari, une usine à rêves un peu différente des autres. Suite

6. The virtual workshop to give peace a chance
‘eLearning for Peace,’ a new online community, which has been established to examine how eLearning can support peace building and reconciliation, will hold a ‘virtual workshop’ at eLearning Africa this year. The workshop, which will be run from the Centre d’Education à Distance in Cotonou, Benin, is being organised by representatives of organisations including the Georgian Technical University, GIZ (Armenia), The New Security Foundation, the Friedrich Naumann Stiftung, the Russian Foreign Ministry, the Africa Peace Forum and the Association of African Distance Learning Centres. More

Un atelier virtuel pour donner sa chance à la paix

« eLearning for Peace » est une nouvelle communauté en ligne. Créée pour étudier la manière dont l’eLearning peut œuvrer à la consolidation de la paix et à la réconciliation, elle tiendra cette année un « atelier virtuel » lors de la conférence eLearning Africa. Cet atelier, piloté à partir du Centre d’Education à Distance à Cotonou, au Bénin, est organisé par les représentants d’institutions telles que l’Université technique géorgienne, GIZ (Arménie), la New Security Foundation, la Fondation Friedrich Naumann, le ministère russe des Affaires étrangères, Africa Peace Forum et l’Association Africaine des Centres d’Enseignement à Distance. Suite

7. Backing the brightest and the best
Every year, eLearning Africa scholarships assist a selection of underprivileged students and practitioners to attend the Continent’s leading conference on ICT, education and training. This investment in African education is dwindling due to the present economic environment, but each donation makes a difference! The eLearning Africa News Service spoke to four scholarship winners and learnt about how they have used their eLearning Africa experiences to enrich others. More

Soutenir le talent, aider les meilleurs

Chaque année, les bourses eLearning Africa aident une sélection d’étudiants et d’utilisateurs du eLeaning défavorisés à participer à la plus grande conférence sur les TIC, l’éducation et la formation du continent africain. La situation économique actuelle fait continuellement baisser les investissements dans le secteur éducatif en Afrique, c’est pourquoi chaque don fait toute la différence ! Le service de presse de eLearning Africa s’est intéressé à quatre bénéficiaires des bourses afin d’apprendre en quoi leurs expériences à eLearning Africa ont pu enrichir les autres. Suite

8. ICTs inspire innovation in eLearning Africa Photo Competition
The eLearning Africa Photo Competition is back and has got off to a flying start. eLearning and photography enthusiasts from across Africa and the rest of the world have been sharing their view of ICTs in Africa. The closing date for submissions is April 16th, 2012, and participation is free. More

eLearning Africa: Compétition de Photos

La Compétition Photos de eLearning Africa est de retour et démarre sur les chapeaux de roues ! Les passionnés du eLearning et de la photographie à travers toute l’Afrique et le reste du monde partagent leurs visions des TIC en Afrique. La date limite pour la soumission de vos clichés est le 16 avril 2012 et la participation est gratuite. Suite

The eLearning Africa News Service is brought to you by E³ Communications. The views and opinions expressed here are those of the authors and do not necessarily reflect the views of eLearning Africa, its sponsors, its partners or associated organisations. Chief editors are Prue Goredema, Christian Auchter and Claire Thrower. Contributing editors: Dr Harold Elletson (UK), Dr David Hollow (UK), Ludger Kasumuni (Tanzania), Reuben Kyama (Kenya) and Brenda Zulu (Zambia). If you would like to submit story ideas or write for us, please contact us on: ela@e3-communications.com.

www.e3-communications.com

For more information about the event, please contact:

ICWE GmbH
Andrea Gruenler
Leibnizstrasse 32
10625 Berlin, Germany
Tel.: +49 (0)30 310 18 18-0
Fax: +49 (0)30 324 98 33
www.icwe.net

E-Mail: info@elearning-africa.com

www.elearning-africa.com

Leave a Comment »

No comments yet.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

The Rubric Theme. Blog at WordPress.com.

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 2,464 other followers

%d bloggers like this: