Virtual School Meanderings

March 11, 2012

eLearning Africa 2012 News Service – 4th edition

From Friday’s inbox…

eLearning Africa 2012 News Service – 4th edition
News & information on the eLearning Africa conference, the premier annual event for developing eLearning capacities in Africa. Articles in this newsletter are available in both French and English.

Nouvelles et informations sur la conférence eLearning Africa, l’événement de réseautage majeur pour le développement des capacités eLearning en Afrique. Les articles dans cette newsletter sont disponibles en français et en anglais.

eLearning Africa 2012
May 23 – 25, 2012 in Cotonou, Benin
www.elearning-africa.com

No. 4, March 9, 2012

Content
1.   British Council partnering with Microsoft to transform education in Africa
2.   West African e-twinning project makes gains
3.   Beninese Presidential Advisor to feature at eLearning Africa
4.   The University of Namibia goes wireless
5.   The cross-continental classroom: from India to Tanzania
6.   What’s the status of ICT-enhanced learning?
1. British Council partnering with Microsoft to transform education in Africa
In November 2011, the British Council and Microsoft began a five-year education and training partnership by launching the African Digital Schools project. Eighty digital hubs using Windows MultiPoint Server will be established at schools in Ethiopia, Ghana, Kenya, Nigeria, Tanzania and Uganda in order to promote ICT use and enhance teaching practice. Claire Ighodaro CBE, an Independent Director at the British Council shares her thoughts on the need to foster innovative thinking in a fast-paced world. More

Un partenariat avec Microsoft pour transformer l’enseignement en Afrique
Novembre 2011 a marqué le début d’un partenariat d’éducation et de formation entre le British Council et Microsoft. Ce projet d’Ecoles Numériques en Afrique, qui durera 5 ans, prévoit la mise en place de quatre-vingt hubs numériques utilisant Windows MultiPoint Server au sein d’établissements scolaires en Éthiopie, au Ghana, au Kenya, au Nigeria, en Tanzanie et en Ouganda, afin de promouvoir l’utilisation des TIC et d’accroître la pratique pédagogique. Claire Ighodaro CBE, administratrice indépendante du British Council, partage ses réflexions sur le besoin d’encourager les pensées innovantes dans un monde où tout va à 100 à l’heure. Suite

2. West African e-twinning project makes gains
Working collaboratively online helps educators develop teaching material that transcends national boundaries and reaches learners of different cultures. This has been the experience of teachers taking part in an ongoing e-twinning pilot study involving hundreds of 9-13 year olds at ten schools in Burkina Faso, France, Senegal and Togo. Coordinated by the Paris-based Association for the Promotion of Free Educational Resources (Apréli@), the study evaluates the experiences of learners and teachers when digital teaching resources are produced through virtual collaboration. More

Le projet d’e-jumelage d’Afrique de l’Ouest est fructueux
Le travail collaboratif en ligne aide les éducateurs à développer des supports d’enseignement qui transcendent les frontières nationales et atteignent des élèves de cultures différentes. C’est l’expérience que vivent les professeurs participant à une étude pilote d’e-jumelage continue, impliquant des centaines d’enfants de 9 à 13 ans issus de dix écoles du Burkina Faso, de France, du Sénégal et du Togo. Coordonnée par l’Association pour la Promotion des Ressources éducatives libres (Apréli@), basée à Paris, l’étude évalue les expériences des élèves et des enseignants face à des ressources d’enseignement numériques produites par la collaboration virtuelle. Suite

3. Beninese Presidential Advisor to feature at eLearning Africa
Goundé Désiré Adadja is a Telecommunications and ICT Special Advisor to the President of Benin, and we are delighted that he will be a keynote speaker at eLearning Africa 2012. He has previously served as the country’s Minister for Communication and ICT (2007-2011), during which time Benin adopted its Sector Policy Statement (SPS), a visionary and strategic plan for advancing the country’s ICT infrastructure in order to make Benin “the digital district of Africa.” More

Conseiller du Président béninois présent lors d’eLearning Africa
Nous sommes heureux de vous annoncer que M. Goundé Désiré Adadja, Conseiller spécial en charge des Télécommunications et des Technologies de l’Information et de la Communication auprès du Président de la République du Bénin, figurera parmi les principaux intervenants d’eLearning Africa 2012. De 2007 à 2011, M. Adadja a assumé les fonctions de Ministre béninois de la Communication et des TIC. Au cours de son mandat, le Bénin a adopté une Déclaration de politique sectorielle (DPS), un plan stratégique visionnaire destiné à promouvoir le développement des infrastructures TIC dans le pays afin de « faire du Bénin le Quartier Numérique de l’Afrique ». Suite

4. The University of Namibia goes wireless
The University of Namibia (UNAM) has launched a new wireless network giving students with compliant laptops unlimited Internet access around campus. Initially available to students at the main Windhoek campus from February 20th, 2012, plans are in place to extend the wireless capability to all ten of the university’s campuses nationwide. More

L’Université de Namibie entre dans l’ère du sans-fil !
L’Université de Namibie (UNAM) vient de lancer un nouveau réseau wifi offrant à tous les étudiants du campus équipés d’un ordinateur portable la possibilité de se connecter directement à Internet. Disponible depuis le 20 février 2012 pour les étudiants du campus principal Windhoek, il est prévu d’étendre le projet aux dix campus de l’Université répartis dans tout le pays. Suite

5. The cross-continental classroom: from India to Tanzania
The Government of India and the African Union launched the Pan-African e-Network Project in 2009 to enable Indian universities to share their expertise with their African counterparts. One hundred and fifty students at the University of Dar es Salaam are enrolled in these tele-education programmes, and the reviews have been encouraging. More

La classe inter-continentale: de l’Inde à la Tanzanie
Le Gouvernement indien et l’Union africaine ont lancé le Projet d’e-Network Panafricain en 2009 afin de permettre aux universités indiennes de partager leur expertise avec leurs homologues africaines. Cent cinquante étudiants de l’Université de Dar es Salaam sont inscrits dans ces programmes de télé-éducation et le bilan est encourageant. Suite

6. What’s the status of ICT-enhanced learning?
Africa’s ICT outlook is ever-changing, with exciting innovations taking hold in many sectors of society. How are ICTs being used to enhance development, education and training in your country? eLearning Africa is conducting a survey in order to collate the experiences and insights of experts, professionals and other ICT users. This information will be presented in the eLearning Africa 2012 Report, and you can ensure that your voice is heard by participating in the survey here.

Point de situation sur l’apprentissage enrichi par les TIC
Les perspectives qu’offrent les TIC en Afrique sont en constante évolution. Ces technologies proposent en effet des innovations passionnantes, applicables à de multiples secteurs de la société. Comment les TIC sont-elles utilisées pour améliorer le développement, l’enseignement et la formation dans votre pays ? eLearning Africa mène actuellement une étude afin de recueillir les expériences et les témoignages d’experts, de professionnels et d’autres utilisateurs des TIC. L’ensemble de ces informations seront présentées dans le cadre du Rapport eLearning Africa 2012. Vous pouvez faire entendre votre voix sur la question en participant à cette enquête ici.

The eLearning Africa News Service is brought to you by E³ Communications. Chief editors are Prue Goredema, Christian Auchter and Claire Thrower. Contributing editors: Dr Harold Elletson (UK), Dr David Hollow (UK), Ludger Kasumuni (Tanzania), Reuben Kyama (Kenya) and Brenda Zulu (Zambia). If you would like to submit story ideas or write for us, please contact us on: ela@e3-communications.com.

www.e3-communications.com

For more information about the event, please contact:

ICWE GmbH
Andrea Gruenler
Leibnizstrasse 32
10625 Berlin, Germany
Tel.: +49 (0)30 310 18 18-0
Fax: +49 (0)30 324 98 33
www.icwe.net

E-Mail: info@elearning-africa.com

www.elearning-africa.com

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